LES 1 - Het voedselbos!
Onze eerste les start bij het kweken van groenten. Dit is namelijk de eerste stap in het proces. In de buurt van onze school is er een nieuw voedselbos. We trekken met z'n allen op verkenning.
KERNDOELEN:
- De leerlingen kennen meerdere verschillen tussen monocultuur en permacultuur.
- Ze kunnen de verschillende factoren benoemen die nodig zijn om groenten te doen groeien.
- Ze kunnen voor zichzelf een gemotiveerde keuze maken welke manier van landbouw beter is voor zichzelf en voor de omgeving.
MINDMAP LES 1
BRONNEN:
- Eos Tracé. (2020, 28 mei). Welke rol hebben voedselbossen in de landbouw van de toekomst? Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://eostrace.be/artikelen/welke-rol-hebben-voedselbossen-in-de-landbouw-van-de-toekomst
- Online, B. (2018, 5 november). Wat zijn de groei- en bloeifactoren voor planten? © 2022 - BAC Online. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.baconline.nl/kenniscentrum/blog/3508-wat-zijn-de-groei-en-bloeifactoren-voor-planten#:%7E:text=Er%20zijn%20namelijk%206%20factoren,en%20CO2%2C%20temperatuur%20en%20luchtvochtigheid.
- Permacultuur/Voedselbossen. (z.d.). voedselbosouwesyl. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.voedselbosouwesyl.nl/permacultuur/
- Pomona voedselbos. (z.d.). Pomona coöperatie. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.pomonacoop.be/voedselbos
- Voedselbossen als verduurzaming van de landbouw: ‘De opbrengst is veelbelovend’. (2019, 12 juni). Eelerwoude. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.eelerwoude.nl/project/voedselbossen-als-verduurzaming-van-de-landbouw-de-opbrengst-is-veelbelovend/#:%7E:text=In%20tegenstelling%20tot%20traditionele%20landbouw,%2Dopname%2C%20noem%20maar%20op.
- Formatief evalueren KDG. KDG Expert. (z.d.) Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://formatiefevalueren.kdg.be/overzicht
- 5 vragen over voedselbossen (z.d.) Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.natuurwerkgroep-rucphen.nl/wp-content/uploads/2020/03/5-vragen-over-voedselbossen.pdf
Maak jouw eigen website met JouwWeb