LES 3 - Zelf aan de slag: de serre (STEM)
Bij onze derde en laatste les zullen de leerlingen de vorige lessen in praktijk moeten omzetten. We gaan in deze STEM-les aan de slag met zelf groenten kweken.
"Ik heb hier verschillende plantjes meegebracht van mijn vakantie naar de zon. Hoe kan ik maken dat die hier ook zullen groeien en lekkere groenten zullen opleveren? "
STEM:
- Wetenschap - De kinderen onderzoeken de effecten van 4 factoren op planten: zon, water, mest en lucht. Door zich te focussen op één groep kunnen ze een goed en grondig onderzoek uitvoeren naar de effecten van een factor op de groei van de plant. We gaan deze effecten ook daadwerkelijk testen in de klas.
- Technologie - De leerlingen gaan zelf tijdens de onderzoeksfase verschillende experimenten moeten op poten zetten om het effect van een factor te bepalen. Ook tijdens de ontwerpfase zijn er bepaalde vereisten die maken dat ze grondig moeten nadenken over hun ontwerp (bouw serre + indeling).
- Engineering - De leerlingen gaan hun ontwerp realiseren. Dit moet voldoen aan bepaalde ontwerpcriteria. Hiervoor krijgen ze bepaalde materialen ter beschikking. Ze werken hiervoor in groepjes samen.
- Wiskunde - Bij de designcriteria zullen ze bepaalde wiskundige vereisten moeten kunnen omzetten in hun ontwerp van de serre zelf.
Daarnaast gaan ze ook aan de slag moeten gaan met bepaalde vraagstukken die de inrichting van hun serre mee zullen bepalen.
MINDMAP LES 3
BRONNEN:
- Bouw je eigen serre! | Stem4Math. (z.d.). Stem4Math. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.stem4math.eu/nl/bouw-je-eigen-serre#:%7E:text=De%20leerkracht%20introduceert%20het%20ontwerpen,te%20doen%20aan%20de%20functionaliteit.
- Je wilt een moestuin, maar hoe begin je? | Ouders van nature. Ouders van nature | Liefdevol opvoeden en buitenspelen. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.oudersvannature.nl/hoe-begin-je-een-moestuin/
- Groeien in de warmte | School @ Platteland. (z.d.). School platteland. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.schoolatplatteland.be/groeien-de-warmte-0#extrainfo
- Welke groenten en fruit in welke maand? Ecowijs. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://ecowijs.nl/welke-groenten-en-fruit-in-welke-maand/
- Online, B. (2018, 5 november). Wat zijn de groei- en bloeifactoren voor planten? © 2022 - BAC Online. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.baconline.nl/kenniscentrum/blog/3508-wat-zijn-de-groei-en-bloeifactoren-voor-planten#:%7E:text=Er%20zijn%20namelijk%206%20factoren,en%20CO2%2C%20temperatuur%20en%20luchtvochtigheid.
- Serre bouwen | School @ Platteland. (z.d.). School platteland. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.schoolatplatteland.be/serre-bouwen#onderzoekend-leren-om-bij-na-te-denken-
- Het verschil tussen onderzoekend en ontwerpend leren. (2019, 19 juli). C3. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.c3.nl/verschil-onderzoekend-ontwerpend-leren/
- Formatief evalueren KDG. KDG Expert. (z.d.) Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://formatiefevalueren.kdg.be/overzicht
Maak jouw eigen website met JouwWeb